Algemene voorwaarden
I. Inleidende bepalingen
I.1 De onderneming CS Retail 1969, s.r.o., bedrijfsnummer: 08788375, met zetel te Rozkošného 1058/3, 150 00 Praag 5 – Smíchov (Tsjechische Republiek), ingeschreven in het handelsregister van de gemeentelijke rechtbank van Praag, afdeling C, Invoeging nr. 325315 (hierna ook genoemde de "Verkoper" of "GAP"), is een online Verkoper van modetextiel, schoenen en accessoires (hierna aangeduid als de "Goederen"), die worden verkocht via de online winkel die door de Verkoper wordt beheerd op www.gap.nl.
I.2 Deze Algemene Voorwaarden regelen de contractuele relaties en definiëren de wederzijdse rechten en plichten tussen CS Retail 1969, s.r.o. en de Klant uitsluitend in verband met de online verkoop van Goederen. Al deze contractuele relaties worden beheerst door de, de gesloten Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden.
I.3 De Overeenkomst kan bepalingen bevatten die afwijken van deze Algemene Voorwaarden. In dat geval prevaleren de bepalingen in de koopovereenkomst.
I.4 Op de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
I.5 Deze Algemene Voorwaarden kunnen te allen tijde door de Verkoper worden gewijzigd of aangepast. Dergelijke wijzigingen en aanpassingen hebben geen invloed op contractuele relaties die zijn aangegaan tijdens de geldigheidsduur van de vorige versie van deze Algemene Voorwaarden.
II. Definities
II.1 Overeenkomst – Een koopovereenkomst waarbij GAP optreedt als Verkoper aan de ene kant en de Klant optreedt als koper aan de andere kant.
II.2 Verkoper (GAP) – Een persoon die bij het sluiten en uitvoeren van de Overeenkomst handelt in het kader van haar bedrijfs- of andere ondernemingsactiviteit; een ondernemer die rechtstreeks goederen te koop aanbiedt.
II.3 Klant – (i) De Klant kan een consument zijn, d.w.z. een natuurlijke persoon die bij het sluiten en uitvoeren van de Overeenkomst niet handelt in het kader van zijn beroeps-, bedrijfs- of andere ondernemingsactiviteit; een natuurlijke persoon die Goederen koopt voor andere doeleinden dan het uitoefenen van een bedrijf met deze goederen; (ii) De Klant kan ook een ondernemer zijn die de Goederen voor zijn bedrijfsdoeleinden gebruikt.
II.4 Totstandkoming van de Overeenkomst – De bestelling van de Klant vormt een voorstel tot het sluiten van de Overeenkomst, en de Overeenkomst zelf komt tot stand op het moment dat de Verkoper zijn bindende aanvaarding van dit aanbod meedeelt aan de Klant (aanvaarding van de bestelling door de Verkoper). Vanaf dat moment ontstaan er wederzijdse rechten en plichten tussen de Verkoper en de Klant. Na het plaatsen van de bestelling ontvangt de Klant een e-mail ter bevestiging van de ontvangst van de bestelling met als onderwerp "Orderbevestiging – gap.nl".
II.5 Goederen – Alle producten die door de Verkoper op zijn website www.gap.nl te koop worden aangeboden onder de voorwaarden die in deze Algemene Voorwaarden zijn vastgelegd.
III. Informatie over de gesloten koopovereenkomst en de Algemene Voorwaarden
III.1 Door het verzenden van de bestelling (d.w.z. het voorstel om de Overeenkomst te sluiten) bevestigt de Klant dat hij deze Algemene Voorwaarden heeft gelezen en hiermee volledig en onvoorwaardelijk akkoord gaat. Deze Algemene Voorwaarden vormen een integraal onderdeel van de Overeenkomst.
III.2 De Overeenkomst wordt gesloten in het Nederlands, tenzij de contractpartijen anders overeenkomen. Deze Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website www.gap.nl.
III.3 Voor de specifieke bestelling van de Klant geldt uitsluitend de versie van de Algemene Voorwaarden die geldig is op de datum van de bestelling.
IV. Bescherming van persoonsgegevens
Informatie over de verwerking van persoonsgegevens is hier beschikbaar: https://www.gap.nl/privacybeleid
V. Persoonlijk account
V.1 De Klant kan goederen bestellen in de onlinewinkel van de Verkoper via zijn persoonlijke account, dat hij heeft aangemaakt in de onlinewinkel van de Verkoper (hierna genoemd "Persoonlijk Account"), of zonder registratie rechtstreeks via de webinterface van de onlinewinkel van de Verkoper.
V.2 Bij het registreren en aanmaken van het Persoonlijk Account en bij het plaatsen van een bestelling is de Klant verplicht om correcte en volledige informatie te verstrekken. De Klant is verplicht om de informatie in het Persoonlijk Account bij te werken in geval van wijzigingen, met behulp van de relevante functie in de webinterface van de onlinewinkel van de Verkoper. De Verkoper is niet verplicht om de juistheid van de door de Klant verstrekte informatie te controleren.
V.3 De Klant is verplicht om de informatie die nodig is om toegang te krijgen tot zijn Persoonlijk Account vertrouwelijk te behandelen en erkent dat de Verkoper niet aansprakelijk is voor enige schending van deze verplichting door de Klant. De Klant heeft niet het recht om, in zijn eigen belang, derden toe te staan zijn Persoonlijk Account te gebruiken.
V.4 De Verkoper kan het Persoonlijk Account verwijderen, met name als de Klant zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet nakomt.
V.5 De Klant erkent dat het Persoonlijke Account mogelijk niet altijd beschikbaar is.
VI. Onderwerp van de Overeenkomst
VI.1 Het onderwerp van de contractuele relatie is de verplichting van de Verkoper om de in de Overeenkomst (d.w.z. in de bestelling en de bevestiging daarvan) beschreven Goederen te leveren en de verplichting van de Klant om de Goederen in ontvangst te nemen en de overeengekomen prijs aan de Verkoper te betalen. De contractuele relatie tussen de Klant en de Verkoper komt tot stand bij ontvangst van de Oderbevestiging door de Verkoper aan de Klant (d.w.z. op het moment dat de Overeenkomst wordt gesloten).
VI.2 De Klant kan specifieke Goederen bestellen uit het actuele aanbod van de Verkoper. Dit aanbod wordt gepubliceerd op de website van de Verkoper op www.gap.nl.
VI.3 De webinterface van de onlinewinkel van de Verkoper bevat een lijst van Goederen, inclusief de prijzen van individuele goederen in Euro. De prijzen zijn inclusief btw en alle gerelateerde -kosten (exclusief verzendkosten volgens het volgende lid van dit artikel en eventuele kosten afhankelijk van de gekozen betaalmethode). Alle aanbiedingen voor de verkoop van goederen in de onlinewinkel van de Verkoper (inclusief eventuele vermelde indicatieve gebruikelijke leverings- of verzendtijden) zijn vrijblijvend en alle presentaties van Goederen op de webinterface zijn uitsluitend bedoeld ter informatie. De Verkoper is niet verplicht om een Overeenkomst voor de gepresenteerde Goederen te sluiten. De presentatie van Goederen in de onlinewinkel van de Verkoper vormt geen aanbod om een Overeenkomst te sluiten, noch een voorstel om Goederen te leveren. Alle informatie over de inhoud van verplichtingen die op de webinterface van de onlinewinkel wordt geplaatst, is uitsluitend bedoeld ter informatie en de Verkoper is niet verplicht om een Overeenkomst met betrekking tot dergelijke Goederen te sluiten, behalve in gevallen waarin het bindende karakter van dergelijke informatie over de inhoud van verplichtingen wordt bepaald door dwingende wetgeving inzake consumentenbescherming, of wanneer de Verkoper en de Klant uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
VII. Bestelling en Overeenkomst
VII.1 De bestelling vormt een eenzijdig aanbod van de Klant om een Overeenkomst te sluiten, met als onderwerp de verkoop van de in de bestelling gespecificeerde Goederen onder de daarin en in deze Algemene Voorwaarden vermelde voorwaarden. De Klant is gebonden aan de ingevulde en ingediende bestelling. Bestellingen voor Goederen kunnen worden geplaatst via de website van de Verkoper op www.gap.nl.
VII.2 Om Goederen te bestellen, selecteert de Klant de Goederen die hij wenst te kopen door op de betreffende knop "Toevoegen aan winkelwagen" te klikken en vult hij het bestelformulier in op de webinterface van de onlinewinkel van de Verkoper. Het bestelformulier bevat met name informatie over de bestelde Goederen, de wijze van betaling van de koopprijs, de gewenste wijze van levering van de Goederen, de kosten in verband met de levering, de contactgegevens van de Klant, het afleveradres, een link naar deze Algemene Voorwaarden en een link naar informatie over de verwerking van persoonsgegevens (hierna te noemen de "Bestelling"). Voordat de Klant de Bestelling bij de Verkoper indient, heeft hij de mogelijkheid om de in het bestelformulier ingevulde informatie te controleren en te wijzigen en om kennis te nemen van deze Algemene Voorwaarden en het beleid inzake de verwerking van persoonsgegevens. De Verkoper heeft altijd het recht om de Klant om een aanvullende bevestiging van de Bestelling te vragen.
VII.3 De Verkoper stuurt een bevestiging van de Bestelling naar het e-mailadres dat de Klant in de Bestelling heeft opgegeven. Deze bevestiging bevat de identificatie- en contactgegevens van de partijen, een exacte beschrijving en hoeveelheid van de bestelde Goederen, de definitieve prijs, de wijze en geschatte datum van levering en de overeengekomen betalingswijze, alsmede een afschrift van deze Algemene Voorwaarden.
VII.4 De Overeenkomst tussen de Verkoper en de Klant komt tot stand op het moment dat de Verkoper de Klant per e-mail een bericht van aanvaarding (Orderbevestiging) van de Bestelling stuurt naar het e-mailadres dat is opgegeven in het Persoonlijke Account van de Klant of in de Bestelling.
VII.5 De Klant erkent dat de Verkoper niet verplicht is om een Overeenkomst te sluiten, in het bijzonder met personen die hun verplichtingen jegens de Verkoper wezenlijk hebben geschonden of die Goederen hebben besteld in hoeveelheden die de gebruikelijke hoeveelheden overschrijden die een normaal huishouden redelijkerwijs zou kunnen verbruiken.
VII.6 Door de Overeenkomst verbindt de Verkoper zich ertoe de bestelde Goederen aan de Klant te leveren en hem in staat te stellen de eigendomsrechten daarop te verwerven, en verbindt de Klant zich ertoe de Goederen te aanvaarden en de koopprijs aan de Verkoper te betalen. De aldus gesloten Overeenkomst kan alleen worden gewijzigd of ontbonden met instemming van beide partijen, om redenen die in deze Algemene Voorwaarden zijn vastgelegd of om redenen die bij wet zijn voorzien. Indien de Klant in gebreke blijft met de aanvaarding van de Goederen of de betaling van de koopprijs, kan de Verkoper de Goederen opslaan en vervolgens vergoeding eisen van de redelijke kosten die zijn gemaakt voor de opslag van de Goederen, of kan hij de Overeenkomst ontbinden.
VII.7 Door het sluiten van de Overeenkomst bevestigt de Klant dat hij deze Algemene Voorwaarden heeft gelezen en ermee akkoord gaat. De Klant wordt vóór het sluiten van de Overeenkomst naar behoren geïnformeerd over deze Algemene Voorwaarden en heeft de mogelijkheid om deze te raadplegen op de website van de Verkoper: https://www.gap.nl/algemene-voorwaardenVII.8 De Klant stemt in met het gebruik van communicatiemiddelen op afstand voor het sluiten van de Overeenkomst. Alle kosten die de Klant maakt voor het gebruik van communicatiemiddelen op afstand in verband met het sluiten en uitvoeren van de Overeenkomst (zoals internetkosten en eventuele daarmee verband houdende kosten zoals telefoonkosten) komen voor rekening van de Klant zelf. De Verkoper brengt geen extra kosten in rekening voor internet- of telefooncontact; de standaardtarieven van de provider van de Klant zijn van toepassing.
VIII. Annulering van de bestelling en herroeping van de Overeenkomst
VIII.1 De Klant erkent dat de beschikbaarheid van de Goederen die in de onlinewinkel van de Verkoper worden aangeboden, afhankelijk is van de voorraad en dat de Verkoper daarom de beschikbaarheid van de Goederen niet garandeert.
VIII.2 De Verkoper heeft het recht om de Bestelling niet te bevestigen of deze te annuleren tot het moment dat de Orderbevestiging per e-mail is verzonden naar het adres dat is opgegeven in het Persoonlijke Account van de Klant of in de Bestelling.
VIII.3 Na bevestiging van de Bestelling heeft de Verkoper het recht om de Overeenkomst of een deel daarvan te herroepen indien het om welke reden dan ook onmogelijk is om de bestelde Goederen te leveren, in het bijzonder indien de bestelde Goederen tijdens de verwerking van de Bestelling niet meer worden geproduceerd of geleverd aan de Nederlandse markt, of indien de Verkoper vaststelt dat het niet langer mogelijk is om de Goederen te leveren in de door de Klant gewenste hoeveelheid en kwaliteit (bijv. de gevraagde maat, kleur, enz.). In dat geval is de Verkoper niet schadeplichtig.
VIII.4 In het geval van een duidelijke fout in de prijs van de Goederen (d.w.z. een prijs die duidelijk afwijkt van de gebruikelijke prijs voor dit type/deze categorie goederen) in de onlinewinkel van de Verkoper, komt geen Overeenkomst tot stand, ook niet als Verkoper de Bestelling bevestigt. Een duidelijke fout of vergissing in de prijs van de Goederen omvat in het bijzonder, maar niet uitsluitend, een onjuist aantal cijfers, een prijs die duidelijk te laag is (bijvoorbeeld 50% lager dan de gebruikelijke prijs voor dergelijke Goederen), een fout in de vermelde valuta en andere duidelijke administratieve fouten of technische fouten bij het weergeven van de prijs in de onlinewinkel of tijdens het bestellen. De Verkoper is niet verplicht om Goederen aan de Klant te leveren tegen een dergelijke duidelijk onjuiste prijs, zelfs als de Klant al een aanvaarding of bevestiging van de Bestelling heeft ontvangen. Als deze situatie zich voordoet, zal de Verkoper zonder onnodige vertraging contact opnemen met de Klant om verdere stappen overeen te komen. Als de Klant al een deel of de volledige koopprijs heeft betaald, wordt het bedrag zo snel mogelijk, maar uiterlijk 14 dagen na de kennisgeving dat geen Overeenkomst is gesloten , teruggestort op de rekening van de Klant.
Er komt eveneens geen Overeenkomst tot stand als in de onlinewinkel de juiste prijs van de Goederen is vermeld, maar tijdens de verwerking van de Bestelling een technische fout in het systeem van de onlinewinkel optreedt en de Klant een Orderbevestiging met een onjuiste prijs ontvangt. Hetzelfde geldt als de Klant een kortingscode toepast op de Bestelling, maar als gevolg van een technische fout in het systeem van de onlinewinkel de verkeerde kortingscode wordt toegepast en de Klant een Orderbevestiging ontvangt met een hogere korting dan bedoeld door de kortingscode zoals deze aan de Klant is gepresenteerd en verstrekt.
De Verkoper is verder niet verplicht om Goederen aan de Klant te leveren als Goederen met een duidelijk onjuiste prijs worden vermeld en gepresenteerd in een advertentie.
In de gevallen genoemd in dit artikel VIII.4 zal de Verkoper de Klant zo spoedig mogelijk schriftelijke, waaronder per e-mail, informeren over het feit dat geen Overeenkomst tot stand is gekomen.
IX. Levering en aanvaarding van Goederen
IX.1 De Goederen waarop de Overeenkomst betrekking heeft, worden geleverd binnen een termijn die wordt bepaald door de beschikbaarheid van de Goederen en de operationele mogelijkheden van de Verkoper na controle van de voorraadstatus; dit geldt ook als er een indicatieve gebruikelijke leverings- of verzendtijd wordt vermeld in de onlinewinkel van de Verkoper, aangezien deze informatie slechts indicatief is. De definitieve leverings- of verzenddatum wordt door de Verkoper bepaald op basis van de beschikbaarheid van de Goederen en zijn operationele mogelijkheden na controle van de voorraadniveaus.
IX.2 De Verkoper levert de Goederen aan de Klant door verzending, of de Klant kan deze persoonlijk afhalen in een van de fysieke winkels of bij een door de Klant in het bestelformulier geselecteerd afhaalpunt als deze optie in de regio van de Klant beschikbaar is. De Klant kiest de leveringsmethode in het bestelformulier uit de beschikbare opties. De Klant is verplicht de bestelde Goederen bij levering in ontvangst te nemen, tenzij er gerechtvaardigde redenen zijn om dit niet te doen.
IX. De plaats van levering is de locatie die door de Klant in de Bestelling is aangegeven. De Goederen worden altijd goed verpakt om ze te beschermen tegen schade tijdens de levering. Zodra de Verkoper de Goederen aan de vervoerder heeft overhandigd, zal de Verkoper de Klant hiervan op de hoogte stellen via een e-mail naar het adres dat is opgegeven in het Persoonlijke Account van de Klant of in de Bestelling.
IX.5 Als de Verkoper de Goederen per verzending levert, zijn de verzendkosten voor rekening van de Klant. Het exacte bedrag van deze kosten wordt aan de Klant meegedeeld bij het invullen van het bestelformulier.
IX.6 De Klant erkent dat de Verkoper alleen Goederen levert binnen het grondgebied van Nederland.
IX.7 De Klant kan in het bestelformulier een afhaalpunt als plaats van levering kiezen, als dit in de regio van de Klant wordt aangeboden. In dat geval wordt de levering als voltooid beschouwd wanneer de Klant de Goederen bij het afhaalpunt afhaalt.
IX.8 De Klant is verplicht om een onbeschadigde zending Goederen van de vervoerder naar behoren in ontvangst te nemen. Als de door de vervoerder verzonden zending duidelijke tekenen van beschadiging vertoont, moet de Klant de ontvangst weigeren en de zending aan de vervoerder retourneren. Als de Klant dit niet doet, kan hij later niet claimen dat de Goederen tijdens het transport zijn beschadigd en worden de Goederen geacht onbeschadigd te zijn geleverd.
IX.9 De Klant is verplicht om de Verkoper onverwijld op de hoogte te stellen van eventuele schade aan de Goederen die tijdens het transport is ontdekt en die niet zichtbaar was voordat de zending werd geopend, zodat de Verkoper onmiddellijk aanspraak kan maken op een vergoeding voor gebrekkige levering bij de vervoerder.
IX.10 Indien de Klant de zending niet afhaalt, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de uiteindelijke prijs van de zending te verhogen met de extra verzendkosten die worden gemaakt om de zending opnieuw te verzenden. Bovendien heeft de Verkoper het recht om de Overeenkomst te ontbinden Overeenkomstig artikel VII.6.
IX.11 Eigendomsvoorbehoud – De Klant verkrijgt pas eigendom van de Goederen na volledige betaling van de koopprijs en acceptatie van de Goederen, afhankelijk van wat het laatst plaatsvindt.
X. Prijs en betalingsvoorwaarden
X.1 De prijs van de aangeboden Goederen wordt altijd vermeld op de website van de Verkoper. De prijs van de Goederen in het kader van de specifieke gesloten Overeenkomst wordt altijd vermeld in de Bestelling, de Orderbevestiging daarvan en op de factuur die bij de Goederen is gevoegd. De koopprijs is altijd inclusief het geldende btw-tarief. De koopprijs kan door de Klant alleen worden betaald met behulp van de methoden en onder de voorwaarden die tijdens het bestelproces in de stap "Verzending en betaling" worden aangeboden, d.w.z. onder rembours, contant in een winkel of online via de betaaldiensten. Deze online betaaldiensten staan vermeld op de website: https://www.gap.nl/verzending-en-betaling.
X.2 Betalingen moeten worden gedaan in Euro. Bij betaling via bankoverschrijving draagt de Klant alle bankkosten, zodat de overeengekomen koopprijs volledig op de rekening van de Verkoper wordt bijgeschreven.
X.3 De kosten voor levering en betalingsmethode worden toegevoegd aan de prijs van de bestelde Goederen, berekend op basis van de gekozen leveringsmethode naar Nederland en de gekozen betalingsmethode.
X.4 Voor persoonlijk afhalen bij een van de afhaalpunten (indien van toepassing) worden kosten in rekening gebracht volgens de actuele prijslijst van die betreffende dienstverlener. Deze kosten worden altijd weergegeven bij het bestellen en selecteren van deze leveringsmethode.
X.5 Als een kortingsbon, promotiecode of andere promotionele aanbieding die afhankelijk is van een minimum bestelbedrag (hierna "Promotie" genoemd) wordt gebruikt, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de Promotie in te trekken als de werkelijke waarde van de Bestelling vervolgens onder de vereiste drempel voor het profiteren van de Promotie komt.
Voorbeeld: Als de Klant 3 artikelen koopt voor een totaalbedrag van EUR 110 en een kortingsbon van EUR 20 gebruikt die afhankelijk is van een minimum besteding van EUR 100 betaalt hij slechts 90 EUR. Als de Klant vervolgens binnen de wettelijke termijn de Overeenkomst gedeeltelijk op grond van artikel XI.2(b) herroept en één artikel ter waarde van EUR 30 retourneert, wordt de werkelijke oorspronkelijke waarde van de bestelling verlaagd tot EUR 80 . Bijgevolg voldoet de Klant niet langer aan de voorwaarden voor het toepassen van de kortingsbon van EUR 200 en wordt de oorspronkelijke bestelprijs dienovereenkomstig verhoogd. De Klant krijgt daarom slechts EUR 100 terug in plaats van EUR 300, aangezien niet aan de voorwaarden voor het toepassen van de kortingsbon is voldaan.
XI. Beëindiging van de contractuele relatie
XI.1 Naast de gevallen vermeld in artikelen VIII.4 en VII.6 heeft de Verkoper het recht om de Overeenkomst in de volgende gevallen geheel of gedeeltelijk te ontbinden, nadat hij de Klant vooraf schriftelijk (waaronder e-mail) heeft aangemaand, waarbij de Klant een termijn van tenminste 14 dagen is gegund om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen :
a) Wegens een toerekenbare tekortkoming door de Klant van de verplichtingen die voortvloeien uit de gesloten Overeenkomst. In dat geval heeft de Verkoper recht op vergoeding van de kosten die zijn gemaakt in verband met de uitvoering van de gesloten Overeenkomst. De ontbinding van de Overeenkomst moet schriftelijk gebeuren, waarbij ook een e-mail als schriftelijke vorm wordt beschouwd.
XI.2 De Klant heeft het recht om in de volgende gevallen de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, nadat de Klant de Verkoper vooraf schriftelijk (waaronder e-mail) heeft aangemaand, waarbij de Verkoper een termijn van tenminste 14 dagen is gegund om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen :
a) In geval van een schending door de Verkoper van de verplichtingen die voortvloeien uit de gesloten Overeenkomst.
b) Een Klant die consument is kan een Overeenkomst met betrekking tot de aankoop van Goederen gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De Verkoper mag de Klant vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten. De in de eerste zin van dit artikel Xi.2 b) genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Klant, of een vooraf door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- als de Klant in eenzelfde bestelling meerdere Goederen heeft besteld: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, het laatste Goed heeft ontvangen. De Verkoper mag, mits hij de Klant hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere Goederen met een verschillende levertijd weigeren.
- als de levering van een Goed bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van Goederen gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Klant, of een door hem aangewezen derde, het eerste Goed heeft ontvangen.
XI.3 De Verkoper heeft de navolgende Goederen en diensten uitgesloten van het herroepingsrecht:
- Verzegelde Goederen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere Goederen;
XI.4 Als de Klant de Overeenkomst op grond van artikel XI.2 (a) of (b) herroept, moet hij de Goederen retourneren door deze te sturen naar het volgende adres:
Packeta / mySendle Crossdock
ID: 93380873
Graafstroomstraat 2
3044AR Rotterdam
Netherlands
(de Verkoper accepteert in geen geval pakketten onder rembours). Retourzendingen zijn gratis voor Klanten met een Persoonlijk Account. De Klant ontvangt instructies van de Verkoper over hoe hij/zij te werk moet gaan. Deze zijn ook te vinden op: https://www.gap.nl/retourneren.
De Klant kan de Goederen op eigen kosten terugsturen. Of de Klant kan gebruik maken van het retourenlabel van de Verkoper. Aan het gebruik van het retourenlabel zijn kosten verbonden, die zijn te vinden op: https://www.gap.nl/retourneren. De kosten voor het gebruik van het retourenlabel worden door de Verkoper in mindering gebracht op de terug te betalen koopprijs.
XI.5 Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de Klant de Goederen terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de Verkoper. Dit hoeft niet als de Verkoper heeft aangeboden de Goederen zelf af te halen. De Klant heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij de Goederen terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.. Geregistreerde Klanten hebben recht op een verlengde retourtermijn van 60 kalenderdagen vanaf de ontvangst van de zending, zonder opgave van redenen.
De Klant dient de Goederen compleet te retourneren, inclusief alle mogelijke accessoires, met volledige documentatie, onbeschadigd, schoon, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, , in de staat en waarde waarin de Goederen zijn ontvangen, ongebruikt en zonder tekenen van slijtage, en conform de door de Verkoper verstrekte redelijke en duidelijke instructies. Tijdens de bedenktijd zal de Klant zorgvuldig omgaan met de Goederen en de verpakking. Hij zal de Goederen slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de Goederen vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant de Goederen slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
De Klant is aansprakelijk jegens de Verkoper voor elke waardevermindering van de Goederen die het gevolg is van een behandeling van de Goederen die niet geschikt is om de aard, de kenmerken en de werking van de Goederen vast te stellen. De Verkoper kan een schadevergoeding eisen van de Klant en deze vordering verrekenen met de terugbetaalde koopprijs, waardoor de Klant de verminderde koopprijs terugkrijgt. De Verkoper zal de Klant schriftelijk informeren over de terugbetaling (of gedeeltelijke terugbetaling) van de koopprijs, de uitgevoerde verrekening en de feiten met betrekking tot de waardevermindering van de Goederen.
XI.6 Als de Verkoper de melding van herroeping door de Klant op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging. De Verkoper vergoedt alle betalingen van de Klant, inclusief eventuele leveringskosten door de Verkoper in rekening gebracht voor de geretourneerde Goederen, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Klant hem de herroeping meldt. Tenzij de Verkoper aanbiedt de Goederen zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij de Goederen heeft ontvangen of tot de Klant aantoont dat hij de Goederen heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. De Verkoper gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt, tenzij de Klant instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de Klant. Als de Klant heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de Verkoper de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
XII. Aansprakelijkheid voor gebreken en klachten
De rechten en plichten van de contractpartijen met betrekking tot gebrekkige prestaties worden beheerst door de wet.
XII.1 De Verkoper is verplicht ervoor te zorgen dat de Goederen aan de Klant worden overgedragen in overeenstemming met de gesloten Overeenkomst, deze Algemene Voorwaarden en het in de wet bepaalde.
De Verkoper is verantwoordelijk voor het waarborgen dat de Goederen vrij zijn van gebreken, d.w.z. de Verkoper garandeert in het bijzonder dat de Goederen:
- de door de partijen overeengekomen eigenschappen hebben of, bij gebrek aan een afspraak daarover, de door de Verkoper of de fabrikant beschreven eigenschappen, of eigenschappen die de Klant redelijkerwijs mag verwachten gezien de aard van de Goederen en eventuele reclame,
- geschikt zijn voor het door de Verkoper aangegeven gebruiksdoel of voor het gebruikelijke doel waarvoor dergelijke goederen worden gebruikt,
- qua kwaliteit of uitvoering overeenkomen met het overeengekomen monster of model, indien de kwaliteit of uitvoering op basis van een dergelijk monster of model is bepaald,
- in de juiste hoeveelheid, maat of gewicht worden geleverd, en
- voldoen aan de eisen van wettelijke voorschriften.
XII.2 Indien de Verkoper zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet correct en/of tijdig nakomt, zal de Klant de Verkoper onverwijld in kennis te stellen van gebreken in de geleverde Goederen. Indien de Goederen helemaal niet worden geleverd, zal de Klant verplicht onverwijld maar uiterlijk binnen 14 dagen na de datum waarop de Goederen hadden moeten worden geleverd, de Verkoper op de hoogte stellen door een klacht in te dienen. Als de Klant consument is, zal hij de Verkoper binnen een redelijke termijn op de hoogte stellen.
XII.3 De garantieperiode voor de Goederen bedraagt 24 maanden en gaat in op de datum waarop de Goederen aan de Klant worden geleverd. De garantie geldt voor materiaal- of fabricagefouten. De garantie dekt geen mechanische schade die is veroorzaakt door oneigenlijk gebruik, onvoldoende onderhoud of opzettelijke beschadiging. Als de Klant een gebrek op de juiste wijze meldt, wordt de termijn voor het melden van gebreken opgeschort gedurende de periode dat de Klant de defecte Goederen niet kan gebruiken. De garantie laat de rechten van de Klant op grond van de wet onverlet.
XII.4 De Klant kan een klacht schriftelijk indienen (onder schriftelijke vorm valt ook e-mail), met vermelding van het productnummer en een beschrijving van de gebreken. Tegelijk met het indienen van de klacht dient de Klant de gereclameerde Goederen aan de Verkoper opsturen voor beoordeling van het gebrek en oplossing daarvan.
XII.5 De Verkoper zal de klacht zonder onnodige vertraging, maar uiterlijk binnen 30 dagen na de juiste indiening ervan, in behandeling nemen. Als de klacht wordt afgewezen, zal de Verkoper een schriftelijke motivering aan de Klant verstrekken (onder schriftelijke vorm valt ook e-mail).
XII.6 Als de Goederen een gebrek vertonen, heeft de Klant het recht om het gebrek kosteloos te laten verhelpen. Als de Goederen een gebrek vertonen, kan de Klant herstel of de levering van nieuwe Goederen zonder gebreken eisen, tenzij dit gezien de aard van het gebrek onmogelijk is of van de Verkoper niet gevergd kan worden. Als het gebrek alleen betrekking heeft op een onderdeel van de Goederen, kan de Klant verzoeken om reparatie of vervanging van het onderdeel. Als herstel of vervanging onmogelijk zijn of van de Verkoper niet gevergd kunnen worden, als de Verkoper het gebrek niet binnen een redelijke termijn verhelpt, of als het verhelpen van het gebrek aanzienlijke ongemakken voor de Klant zou veroorzaken, heeft de Klant het recht
- de Overeenkomst te ontbinden, tenzij het gebrek zo gering is dat het ontbinding niet rechtvaardigt; en
- de koopprijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
De Klant heeft ook recht op levering van nieuwe Goederen of vervanging van een onderdeel in geval van een verwijderbaar defect, indien de Klant de Goederen niet naar behoren kan gebruiken vanwege herhaaldelijk optreden van het defect na reparatie of vanwege meerdere defecten. In dit geval heeft de Klant ook het recht om de Overeenkomst te ontbinden.
XII.7 De Klant heeft het recht om, in geval van afwijzing van een klacht of enig ander geschil met de Verkoper, contact op te nemen met het onafhankelijke Centrum voor Consumentengeschillen van de Tsjechische Handelsinspectie (ČOI) en een gratis buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsprocedure in te leiden. Details over de voorwaarden en procedures voor het inleiden van een dergelijke procedure zijn te vinden op https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=CS. De Klant kan ook altijd een geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
XII.8 Iedereen die aanspraak kan maken op een gebrekkige prestatie, heeft ook recht op vergoeding van de kosten die redelijkerwijs zijn gemaakt om dit recht te doen gelden.
XII.9 Indien een gebrek binnen een jaar na ontvangst van de Goederen aan het licht komt, wordt aangenomen dat de Goederen bij ontvangst al gebrekkig waren, tenzij de aard van het Goed of het gebrek dit uitsluit. Deze termijn loopt niet tijdens de periode dat de Klant de Goederen niet kan gebruiken indien het gebrek op de juiste wijze is gemeld.
XII.10 De Klant erkent dat indien er geschenken bij de Goederen worden geleverd, de schenkingsovereenkomst tussen de Verkoper en de Klant wordt gesloten met de voorwaarde dat indien de Klant binnen 14 dagen gebruik maakt van zijn recht om de Overeenkomst te herroepen, de schenkingsovereenkomst niet langer van kracht is en de Klant verplicht is om de ontvangen geschenken samen met de geretourneerde Goederen terug te sturen, met inbegrip van alles wat hij door verrijking heeft verkregen. Indien deze Goederen niet worden teruggezonden, wordt hun waarde beschouwd als ongerechtvaardigde verrijking van de Klant. Indien het niet mogelijk is om het voorwerp van de ongerechtvaardigde verrijking terug te geven, heeft de Verkoper recht op een geldelijke vergoeding ter hoogte van de gebruikelijke waarde ervan. De herroeping van de schenkingsovereenkomst leidt niet tot de beëindiging van de Overeenkomst, en de overeenkomsten worden in dit opzicht afzonderlijk beoordeeld.
XIII. Buitengerechtelijke beslechting van consumentengeschillen
XIV.1 De Verkoper deelt de Klant hierbij mee dat hij krachtens de Wet op de consumentenbescherming en Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 het recht heeft op een buitengerechtelijke beslechting van een geschil dat voortvloeit uit de met de Verkoper gesloten Overeenkomst. Een voorwaarde voor het uitoefenen van het recht van de Klant op buitengerechtelijke beslechting van het geschil is een voorafgaande, mislukte poging tot rechtstreekse onderhandelingen met de Verkoper.
XIV.2 Indien de Klant gebruik wenst te maken van zijn recht op buitengerechtelijke geschillenbeslechting Overeenkomstig artikel XIII.1 hierboven, kan hij een voorstel indienen om een buitengerechtelijke beslechting van een consumentengeschil in te leiden bij de Tsjechische handelsinspectie. Meer informatie is te vinden op de website van /de Tsjechische Handelsinspectie op http://www.coi.cz/.
XIV.3 De Klant kan een voorstel indienen om een buitengerechtelijke beslechting van een consumentengeschil te starten, schriftelijk of mondeling of elektronisch via het onlineformulier dat beschikbaar is op de website van de Tsjechische Handelsinspectie (het formulier is beschikbaar op https://adr.coi.cz/cs, ondertekend met een erkende elektronische handtekening of verzonden via de databox van de Klant. Op voorwaarde dat het voorstel binnen 10 dagen op een van de bovengenoemde manieren wordt bevestigd of aangevuld, kan het ook via andere technische middelen worden ingediend, met name per fax of via een openbaar datanetwerk zonder gebruik te maken van een erkende elektronische handtekening. Het voorstel moet vergezeld gaan van bewijs dat de Klant er niet in is geslaagd het geschil rechtstreeks met de Verkoper op te lossen, alsmede van alle andere documenten die de door de Klant aangevoerde feiten staven, indien beschikbaar.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van kracht vanaf